FRILUFTSLYKKE

Lykken finnes på fjellet

Restultatet av turen

Hver gang noen har spurt meg hvordan turen var, har jeg umiddelbart, rett fra hjertet, svart at den var fantastisk. Det er det jeg sitter igjen med i ettertid, en følelse av at hele turen var helt fantastisk. Det er den største opplevelsen jeg har hatt i hele mitt liv. I ettertid er det mestringsfølelsen som sitter sterkest igjen, jeg klarte det jeg satt meg som mål, verken mer eller mindre. Selv om jeg til daglig ikke har den beste selvdisiplinen klarte jeg likevel å pushe meg selv hardt når det trengtes på fjellet, bare fordi jeg gjorde noe jeg virkelig hadde lyst til, jeg levde en del av drømmen.

Jeg er i ettertid veldig glad for at jeg gikk turen alene sammen med Leah, det var det som var en del av utfordringen, og utfordrende ble det. Jeg lærte meg selv å kjenne så godt som jeg aldri tidligere har gjort, jeg måtte sette grenser for meg selv men klarte likevel å pushe meg selv mer enn jeg hadde trudd var mulig. Jeg måtte stole på meg selv i alle avgjørelsene jeg tok, jeg hadde ingen å rådføre meg med. Jeg fikk virkelig kjenne både på de fysiske og psykiske grensene mine. Det ble bokstavelig talt både blod, svette og tårer på turen, men mestringsfølelsen, høydepunktene og naturgleden toppet alt av strevet. Dessuten er jeg i ettertid, tross alt, glad for at jeg møtte utfordringer på min vei, det er de utfordringene jeg sto ovenfor som gjorde meg enda sterkere som person.

Jeg er glad jeg erkjente mine begrensninger før jeg startet på turen. Jeg visste at jeg ikke var vant til å gå flere mil over lang tid, og jeg visste at jeg ikke var vant til å bære en tung sekk i flere dager. Derfor valgte jeg å ta det rolig i starten, med 20 kilo på ryggen, 10 – 15 km om dagen og to hviledager per uke de to første ukene. Når jeg hadde «varmet opp» og kjente hvor mye jeg tålte økte jeg vekten på sekken og distansene per etappe. Jeg trur denne taktikken var en av de viktigste avgjørelsene for at jeg klarte turen, med å starte rolig forhindret jeg belastningsskader og at jeg selv ble utslitt fordi jeg tok meg for hardt ut i begynnelsen.

All arbeidet jeg la i planleggingen på forhånden var også avgjørende. For min del var det mye nytt, mye som måtte tenkes på og mye som måtte trenes på. All den fysiske treningen jeg la i før jeg dro gjorde turen bedre, da jeg startet turen merket jeg fort at jeg var mye bedre form enn jeg hadde trudd på forhånd.

Jeg merket fort resultater på den fysiske formen, allerede etter en uke på fjellet merket jeg at jeg ble enda bedre form, jeg gikk meg gradvis sprekere og sprekere. Jeg mistet 7 kilo på turen, og fikk til gjengjeld 7 kilo tilført til hode. Jeg ble tynnere, sprekere, solbrun og sterkere psykisk av å være 5 uker på fjellet, alt man ønsker seg?

Turen gav uten tvil mersmak, nå har jeg bygget meg en grobunn, jeg vet hva som må til av trening og planlegging på forhånd. Så flere turer blir det!

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den juli 25, 2013 av i Resultatet av turen med stikkord .

Navigasjon

