FRILUFTSLYKKE

Lykken finnes på fjellet

Mat på langtur

Matplan for en uke

Dag Frokost Lunsj Middag Nødproviant/ ekstra
Dag1 Havregrøt Potetmos med bacon Real turmat- middag Sjokolade
Polkjeks
Potetsticks
Sportsbarer
Villmarksbrød
Te
Kakao
Kaffe
Sukker til te og supper
Smør
Salt og pepper
Dag2 Havregrøt Real turmat – lunsj Real turmat- middag
Dag3 Musli med tørrmelk Risengrynsgrøt Real turmat- middag
Dag4 Musli med tørrmelk Havregrøt Real turmat- middag
Dag5 Musli med tørrmelk Potetmos med bacon Real turmat med potetmos
Dag6 Havregrøt Potetmos med bacon Real turmat med ris
Dag7 Real turmat – frokostblanding Havregrøt Ris med bacon, evt. fisk

Når jeg forberedte maten til turen var det to ting jeg la vekt på; vekt og kalorier. For meg med lavt stoffskifte er det ekstra viktig å passe på å ha blodsukkeret på topp hele tiden, derfor var fokuset på planlegging av mat før turen svært stort.

Jeg får ikke sagt det nok, energi på tur er veldig viktig for suksessen på tur. Som en klok mann pleier å si;

«Slanke seg kan man gjøre hjemme – på tur skal man spise alt man ønsker».

Havregrøt

Havregrøt er helt supert til langturer; det er lett i vekt, tar liten plass, er enkel å tilberede og gir masse energi som varer lenge. Men det er ikke til å stikke under en stol at man fort blir veldig lei etter å ha spist det samme i flere uker. Derfor hadde jeg med litt ekstra vekt i form av sjokolade og tørket frukt, både for å få enda mer energi i frokosten, samt at den seige grøten ikke blir for kjedelig i lengden. Når høsten kom var det også ypperlig å bruke blåbær, multebær og krøkkebær som smaktilsetting.

Tørrmelk er også en favoritt på turer over flere uker, det veier lite og gjør havregrøten og mulsiblandingen mye bedre. For en variasjon til havregrøten hadde jeg også med porsjoner med hjemmelaget musliblanding, det er litt tyngre i vekt, men det gjorde seg med litt variasjon. Blandet med varm utblandet tørrmelk blir muslien også en energifull og varm frokost.

IMG_4128

Tørrmat

Tørrmat er en selvfølge på turer som varer over flere uker, på lik linje med havregrøten er det enkelt å tilberede, veier lite og gir mye energi. I tillegg er holdbarheten lang, så å ha en pose med dette liggende i sekken i flere uker gjør ingenting.

Til nå har jeg lite erfaring med å tørke mat selv, så både for å være sikker på at jeg fikk nok kalorier per måltid, og at maten holdt seg lenge nok, valgte jeg heller å gå til innkjøp av kun ferdigposer. Det er dyrt, men absolutt vert det når man først er ute på fjellet. På fjellsport.no storhandlet jeg inn tørrmat i ulike varianter for en pris på 50 – 60 kr per stykk.

Slik som havregrøt er også tørrmaten ganske ensidig og det er lett å bli lei etter flere dager med det samme til middag. Som variasjon pleier jeg å tilsette potetmos, ris eller krydder på dager der jeg har gått ekstra langt og trenger ekstra energi. Det er virkelig luksus den dagen man får litt ekstra godt i tørrmaten!

1044241_10151492938072116_344216021_n

Hva med lunsjen?

Jeg har mange plasser lest og hørt om turgåere som spiser sjokolade og snacks til lunsj på tur.  Til tross for at dette er raskt, enkelt og tilfører raske kalorier er jeg ikke personlig glad i å leve på raske kalorier til lunsj. For min del er lunsjen den viktigste måltidet i løpet av en dagsetappe, derfor tar jeg meg gjerne tid til en halvtime – times lunsjpause. Når jeg får i meg en skikkelig lunsj midt på dagen holder jeg meg mye lengre iløpet av dagen, da kan jeg fort gå en dagsetappe på rundt 10 timer uten problemer. Jeg er mest glad i å gå helt til godt ut på kvelden, som oftest setter jeg ikke opp campen før i 18- 20 tiden, og ofte senere også. Det er ikke fordi jeg har det travelt og vil gå lengst mulig, men heller fordi jeg liker å utnytte dagen fullt ut. Da sier det seg selv at tilførsel av en ordentlig lunsj er alfa og mega. Det hender ofte at jeg heller spiser middagen til lunsj, og lunsjen til kvelds, slik at jeg får brukt maten fullt ut.

Mat til hunden

Min kjære hund, Leah, har tidens til å spise mindre på tur enn det hun gjør hjemme. Derfor gikk jeg til innkjøp av frysetørket vom, det gir ekstra mye energi , og hun elsker det. I tillegg er det mye, mye lettere enn vanlig tørrfor. Hun slapp likevel ikke unna tørrforet, en jevn fordeling av frysetørket vom og tørrfor ble løsningen. I forsyningseskene lå det også klart litt våtfor som hun fikk hver gang vi kom frem til forsyningene.

I tillegg ble det tørket to kilo med kylling før jeg dro. Tørket kylling er det beste hunden vet, det er lett i vekt og supert til ekstra snacks og premie til hunden.

IMG_2204

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den august 20, 2013 av i Forberedelsene, Mat på langturer med stikkord .