FRILUFTSLYKKE

Lykken finnes på fjellet

Den fysiske forberedelsen

Jeg var verken veldig fysisk – eller mentalt godt trent når jeg satt meg målet om å gå Nordland på langs. For meg var tiden før turen egentlig den tøffeste, jeg var veldig usikker på om jeg kunne klare dette alene. Men jeg forberedte meg godt, med ett års planlegging og trening.

Den fysiske opptreningen startet på alvor et halvt år før turen. Jeg hadde tre taktikker for hvordan jeg skulle bli i god nok form:

1) Trene målbevisst på treningsstudio 

På treningsstudio fikk jeg veiledning på hvordan jeg best mulig kunne forberede kroppen på turen. Jeg startet aktivt med kondisjonstrening og målrettet styrketrening som styrket de mest utsatte muskelgruppene.

2) Utholdenhetstrening med sekk

Når våren kom pakket jeg 60 literssekken full med ubrukelige ting som to telt, to soveposer og vannflasker, alt med tyngde. Målet var å kunne bære 20 kilo over en lang periode. Med 20 kilo på ryggen gikk jeg flere lange dagsturer på orientering og på fjellet, dette for å bli vant til den tunge sekken over lang tid.

3) Kondisjonstrening med sekk

Det samme gjorde jeg med kondisjonstreningen, men denne gangen med litt mindre tyngde i sekken. Med 10 – 15 kilo gikk jeg på kortere fjelltopper i et godt tempo, på denne måten økte pulsen og kondisjonen ble gradvis bedre.

Leah fikk også gjennomgå samme trening. Kun 1,5 år gammel hadde hun aldri gått med kløv tidligere, helst bør man ikke begynne å trene kløv før i 2 – årsalderen. Jeg begynte gradvis med helt tom kløv slik at hun skulle bli vant til å ha noe på ryggen. Da hun fylte 2 år økte jeg gradvis på med vekt, først 1 liten vannflaske med vann på hver side, deretter 2, og så videre. På et halvt år trente hun seg opp til å gå med hele 7 kilo på ryggen.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den oktober 21, 2013 av i Forberedelsene med stikkord .
