FRILUFTSLYKKE

Lykken finnes på fjellet

Om nordlandsruta

Nordlandsruta er en sammenhengende turrute som går gjennom hele Nordland fylke, fra Bjørnefjell i nord til Børgefjell i sør. Gjennom store deler av ruta er det ubetjente turistforeningshytter, totalt 20 stykk. Fra Tysfjord til Sulitjelma går ruta gjennom Svergie, også her er det flere svenske turistforeningshytter som det er mulig å overnatte på.

For min del måtte jeg avvente med strekningen som går gjennom Sverige, fordi det er umulig å ta med seg hund i fjellet på den svenske siden:

1) Man må vaksinere hunden før man krysser grensa. Denne vaksinen varer kun 5 dager, dermed ville ikke denne holdt de dagene vi skulle gå i Sverige.

2) Det er forbudt med hund i de svenske nasjonalparkene.

Dermed var det ikke mulig på noen måter å gå denne strekningen sammen med Leah. Jeg måtte derfor gjøre et valg; dra ned til Bodø, sende henne på kennel og deretter gå Sverigeruta alene, eller gå ned i Tysfjord og vente med denne strekningen. Det var et veldig vanskelig valg, helst ville jeg gå hele ruta i ett strekk, men for min del blir det ikke det samme å gå uten hunden, dette skulle jo være vår tur ilag. Valget ente med det siste alternativet, jeg ble kjørt fra Tysfjord og ned til Sulitjelma. Strekningen gjennom Svergie skal jeg derimot gå året senere, helt alene.

2

Den offisielle ruta går på østsiden av Okstindbreen i sør. Men for min del valgte jeg heller å gå på andre siden. Turen blir omtrent like lang, men området er finere og det er enklere å komme seg ned til sivilisasjonen på slutten av turen.

Jeg bestemte meg på forhånd om at dette skulle være en tur der målet var å være lenge ute i fjellet, nyte naturen og lære meg å kjenne meg selv på godt og vondt. Derfor var det ikke et mål i seg selv å gå ruta så fort som mulig, tvert i mot ville jeg heller benytte anledningen til å være så lenge ute som mulig.

Totalt var jeg på fjellet i 5 uker, og gikk 430 kilomteter

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den desember 31, 2013 av i Om Nordlandsruta med stikkord .
