FRILUFTSLYKKE

Lykken finnes på fjellet

Fra drøm til virkelighet

Jeg har alltid elsket fjellet og naturen, som ung var jeg en aktiv turgåer som jublet hver gang foreldrene mine tok meg med ut i naturen. Som 12 – åring satt jeg meg et mål om å gå på alle de 22 turistforeningshyttene i Bodø og Sulitjelma turistforening før jeg ble konfirmert. Når målet var oppnådd søkte jeg etter større utfordringer, nye områder og enda flere naturopplevelser.

Men den sterke turgleden stoppet i ungdomsårene da jeg ble alvorig syk. Som 14- åring hadde jeg fire svært tøffe år, både fysisk og psykisk, framfor meg.  Mine daglige «lufteturer» rundt kvartalet tok ikke mer enn ti minutter, men kroppen var på denne tiden så sliten at disse ti minuttene var det meste jeg klarte. Jeg fikk god hjelp fra familie og leger disse årene og klarte, svært gradvis, å bygge helsen opp igjen. Under hele hele prossessen var det et mål å komme seg på fjellet igjen.

IMG_1822

Da jeg sommeren 2012 satte meg som mål å gå Nordlandsruta, 5 uker alene på fjellet – 430 km, var det nok mange som syntes dette virket som en uoppnåelig drøm med tanke på den fortiden jeg hadde hatt. Kun to år tidligere var det en svært stor seier når jeg klarte å komme meg opp på Finnkonakken igjen, en lett topptur på kun 500 moh.

Det var under en helgetur til Lurfjelltinden ideen dukket opp, jeg hadde et ønske om å oppleve nye turområder der jeg aldri hadde vært før, og ville gå en lengre tur enn de vanlige helgeturene mine. Men jeg hadde svært lite erfaring med å gå alene, jeg var mest vant til å gå med andre der vi var flere å støtte oss på. Jeg bestemte meg likevel for at det å gå alene var en del av målet, en del av utfordringen. Da viste jeg at det kun var opp til meg selv, det var kun jeg som kunne stoppe drømmen min, ingen andre.

Det var først og fremst viljestyrken som gjorde drømmen om til en virkelighet, jeg viste med meg selv at ingenting var umulig, det gjaldt bare å ta hensyn til de forutsetningene jeg satt med og bygge videre på det. Dermed startet ett år med forberedelser og planlegging. Det var mye utstyr som måtte handles inn, formen måtte bli bedre, den konkrete turplanen måtte legges og mat måtte forberedes. Ved siden av studiene og de andre fritidsaktivitetene planla jeg turen som skulle starte i juni 2013.

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den januar 29, 2014 av i Om Nordlandsruta med stikkord .
