FRILUFTSLYKKE

Lykken finnes på fjellet

Helgetur til Rago nasjonalpark

Tur: Rundtur i Rago nasjonalpark
Lengde: ca. 22,5 km
Tidsbruk: 2 dager

Rago nasjonalpark i Sørfold kommune er en av Norges minste nasjonalparker. I et fantastisk område med vill natur, dype daler og høye fjellstup får man en naturopplevelse utenom det vanlige.  Det er flere rutealternativer man kan følge om man velger å ta en tur til denne villmarksperla, men den vanligste starten er fra Lakshola, en god halvtimes kjøretur fra Fauske.

Under min første tur hit valgte jeg å gå den mest populære rundruten, fra Lakshol, via Storskogvatnet og Litlverivannet, ca 22,5 km. På grunn av nasjonalparkens terreng anbefales det å bruke to dager på denne ruta, da får man også god tid til å nyte turen. Selv gikk jeg fra fredag til søndag med to overnattinger ute i det fri, det ble mye tid til overs med småturer, matlaging og mye kos.

Kart over Rago

 Se mer informasjon om rundturen på Ut.no

 

 

Min tur i Rago

Rago nasjonalpark har lenge stått på ønskelisten over områder jeg ville dra til, men tiden strekker ikke alltid til. Denne helga tok jeg meg likevel tid. Fredags ettermiddag, etter arbeid, kjørte jeg opp til Lakshola, Ragos innfallsport. Klokken var ti på kvelden da jeg kom fram, ute var det bekmørkt. På denne turen var målet mitt å utfordre mørkeredselen.

Jeg tok på meg holdelykta, sekken og tok med meg Leah innover skogen. Jeg så virkelig ingenting, det var helt beke mørkt rundt meg på alle kanter. Likevel ble jeg overasket over at jeg ikke ble det fnugg redd. Jeg har tidligere vært svært mørkeredd, når jeg var mindre måtte jeg alltid bli fulgt til utedoet og turte aldri å gå ut alene i mørket. Nå føltes det likevel bare befriende og godt, jeg viste ingenting om hvordan det så ut rundt meg, men det var egentlig bare spennende. Jeg fulgte stien innover mot Rago Nasjonalpark, og etter en times vandring kom jeg helt tilfeldigvis til en perfekt plass der jeg kunne campe for natta. Til tross for at jeg egentlig hadde planer om å gå litt lengre fant jeg fort ut at jeg heller skulle ta den første og beste plassen jeg kom til, området ellers var preget av store steiner og myrer.

Jeg bruker lang tid på å gjøre campplassen perfekt, rydder vekk grener og stubber, lager en fin bålplass og legger ut jervenduken. Siden jeg kun er ute på en helgetur har jeg unnet meg å ha med meg to jervenduker, en som jeg bruker som et underlag for å beskytte mot kulde fra bakken, og en til å ligge i. Inni dunsoveposen, jervenduken og innpakket i ullklær ligger jeg og Leah inntil hverandre og ser på stjernene, med bålet på siden av som varme. Det er fantastisk deillig å komme seg ut i naturen, få en avkobling fra den travle hverdagen, dette er virkelig lykke!

IMG_2123 IMG_2125

 

Etter en god og varm natt under åpen himmel er jeg og Leah klar for å vandre inn i selve nasjonalparken. Først når jeg våkner om morgen ser jeg hvordan området egentlig ser ut, den kjente grønne elven rett fremfor meg forteller meg at jeg faktisk er i Rago, dette har jeg sett mange bilder av tidligere. Det blir en kort tur inn til Storskoghytta, allerede tre timer etter starten er jeg fremme i det området jeg hadde planer om å overnatte på. Men det er deilig og kan bruke dagen på noe annet enn å gå også, nå jeg kose meg ute i skogen slik som målet var. Jeg går et stykke unna hyttene og finner en fin plass for campplass. Solen skinner, men vinterkulden kommer snikende.

Dagen går til å hogge ved, bygge en fin campplass, middagslur i solskinnet, bålkos og god matlaging. Ingen tvil om at man får energi av å være ute i naturen! Helt uten mobil, facebook, tv og e- poster som bør leses, det er som å være i en egen verden der resten av verden står på vent.

IMG_2142 IMG_2155

IMG_2172 IMG_2212

IMG_2272

IMG_2215 IMG_2243

Det er ingen tvil om at høsten er kommet, alt av utstyret er frosset når jeg vånker etter en kald natt. På vannet ligger et tynt lag med is og gresset er tilfrosset. Kakaoen og villmarksbrødet gjør godt til frokost, og etter en liten joggetur gjennom skogen får jeg varmen i meg igjen.

Turen videre blir dessverre litt mer skummel en fryktet. Rago er kjent for sine bratte skråninger og store berg, og siden jeg alltid har blitt advart mot å gå her når det regner grunnet glatte stener valgte jeg bevisst å gå en helg det var meldt fint vær. Det ingen derimot minnet meg på var at dette selvfølgelig også gjaldt is og frost. I løpet av natta frøs det på et islag som holdt hele dagen, de bratte bergene ble på et tidspunkt et livsfalig prosjekt. Når jeg i tillegg kom til et punkt som kun besto av kjempestener i alle rettninger ble det tvilsomt om jeg klarte å komme meg helskinnet videre. Men jeg hadde ikke så mye valg, å snu ville desverre bli like skummelt som å gå videre. Og dessverre har jeg en tildels svært pysete hund, det er ikke et lett prosjekt å få henne opp høye stener, ned fjellskråninger og over stokker der det går tre meter ned. Vi bruker over en time (!) å gå forbi en strekning på rundt 200 meter. Jeg må ta av meg sekken, løfte Leah og tvinge henne videre for at vi i det hele tatt skal komme oss frem. At steinene og stokken i tillegg er tildekket av is gjør det ikke lettere.

Men tross alt, jeg overlever denne turen også! Jeg er ikke stor fan av å ta sjangser i naturen, og hadde jeg kunne forutsett hvor farlig dette kunne blitt hadde jeg unngått det. Jeg ender opp med et stort skrubbsår og tre blåflekker og priser meg lykkelig over at det ikke gikk verre.

Jeg har helt uten tvil fått en ny favoritt, Rago er en av de fineste plassene jeg har vært! Jeg anbefaler apsolutt dette området for andre som ønsker seg fri i en vill natur.

IMG_2302 IMG_2316 IMG_2322 IMG_2298 IMG_2329 IMG_2339

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den november 15, 2014 av i Turer i og nært Bodø med stikkord .
