FRILUFTSLYKKE

Lykken finnes på fjellet

Skitur til Søndre Nattmålstuva

TurSøndre Nattmålstuva (618 moh.)
Tidsbruk3- 4 timer

Hva med å ta skituren til Søndre Nattmålstuva neste helg? Denne toppen var ny for meg, men med god merking og godt vær var det en fantastisk liten fjelltur!  Er du glad i randoneeski eller snowbord er turen helt perfekt, men det funker veldig fint for oss som sattser på de gode gamle fjellskiene også. Selv er jeg er ikke den største fanen av vinteren, men jeg jobber med saken. I dag tok jeg på meg fjellskiene, hadde med meg hunden og gikk opp til Nattmålstuva. Det ble FANTASTISK! Hvis alle vinterturene kan bli så fin som det den var i dag hadde jeg vært stoor fan av skiturer. Temperaturen lå på rundt 20-, snøforholdene var perfekte og ingen vind. Ikke minst fikk jeg se sola for første gang i år når jeg kom til toppen, i slike øyeblikk kommer lykkefølelsen! Jeg telte hele 21 stykker som gikk opp hit i dag, jeg var riktignok den eneste som ikke gikk på randoneeski. Det var nok desverre ikke like vakkert å se på meg som klumset nedover bakkene på vei ned, men gøy var det! En del fall og svevende ski, men jeg har da startet i det minste, neste gang blir det vel litt enklere å renne ned i løssnøen. Det går visst fint ant å dra på fjellturer på ski, også for oss vanlige som kun har fjellski.

20150111_115640

Nattmålstuva i sikte

20150111_132420(0)

Med Kvalhornet i bakgrunnen

20150111_132015

Velkommen tilbake sola!

20150111_131951

Klar for nedkjøring :)

20150111_131106

20150111_134436

Med skiene til vers og rompa i snøen, måtte jo bare ta frem kameraet i denne posituren

20150111_12371522

 

Turbeskrivelse
Fjelltoppen ligger mellom grensen til Bodø og Fauske kommune, like før Valnesfjorden. Ta av riksvei 80 iNordvika, og kjør opp mot glattkjøringsbanen og Valnesfjorden helsesportsenter. Etter en knapp kilometer innover kommer du frem til en større parkeringsplass på venstre side der turen opp til Nattmålstuva starter. Løypen er godt merket med skilt opp til Kvalhornet. Fra parkeringsplassen følger du sørvestsiden av elven Grytåga. Veien opp er ganske bratt så det anbefales å bruke feller under skiene. Like etter skoggrensen er passert kan du velge å ta veien østover opp til toppen (merket i blått), dette er en litt brattere vei enn det som er markert på kartet, men passer godt for dem som er stø på bena og ønsker en ekstra bedre nedkjøring. Alternativt kan du følge elven videre oppover før du setter kursen østover til selve toppen. Vel oppe kommer du til en lang og flat topp med fantastisk utsikt i alle retninger. Herfra kan du eventuelt ta turen videre til Kvalhornet. Nattmålstuva, kart

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den januar 11, 2015 av i Mine turer, Turer i og nært Bodø, Uncategorized med stikkord , .
