FRILUFTSLYKKE

Lykken finnes på fjellet

10 smarte ting å ha med seg i tursekken

Det er mye man skal tenke på når man skal pakke tursekken for overnattingsturer. Etter noen år med turgåing har jeg selv fått meg noen favoritter som nesten alltid må være med i tursekken, noen ting av nytte, andre ting av komfort. Her er ti smarte ting av ekstrautstyr som nesten alltid blir med meg på tur, dette er triks og tips jeg har plukket med meg fra ulike steder og kloke mennesker.

 

Uten navn1 Vanntett fyrstikkeske

Et triks jeg lærte av min kjære mor, som igjen lærte det fra sin tid i Hjelpekorpset er å oppbevare fyrstikkene i en filmboks. Dette trikset er gull vert; du unngår fuktige fyrstikker, uten å måtte investere i en dyr fancy fystikkboks. Klipp av tennoverflatene på en fyrstikkeske og oppbevar det sammen med fyrstikkene. Voila!

IMG_4437

2

Turmobil

Smarttelefonene er vel ikke akkurat kjent for å være verken vanntette eller holde lenge på strøm. Skal du på lengre fjellturer kan det derfor være en idè å lete i skuffer og skap etter en eldre modell. Disse tåler som regel mye mer, og har hvertfall en dobbel så lang batterikapasitet.

Da jeg gikk Nordlandsruta tok jeg kontakt med alle mine kjente og kjære på jakt etter batterier som passet denne Sony Ericson- telefonen. Resultatet ble at jeg helt gratis fikk tak i seks ekstra batterier, dermed hadde jeg strøm til telefonen gjennom alle de fem ukene. Skulle du likevel ønske å bruke den vanlige smarttelefonen er det et tips å skru telefonen i flymodus når den ikke er i bruk, og å oppbevare den i en vanntett pakkepose.

IMG_4432

3

Neglbørste

Neglbørste kan være greit å ha sitt egentlige bruk også, men jeg bruker neglbørsten som oppvaskbørste! Sammen med såpe og vann fungerer denne utmerket for å få vekk matrester av kokekaret,  og som bonus; den veier lite og tar minimalt med plass. Takk til pappa for dette tipset.

IMG_4409

4

Såpe som kan brukes til alt

Sammen med neglbørsten går jeg god for denne såpen fra Sea To Summit. For 40 kroner får du en såpe som kan brukes til alt; oppvask, kroppsvask, klesvask og hårvask. På grunn av redselen for mitt dyrebare hår og mine flotte klær har jeg kun prøvd den som dusjsåpe og til oppvask, men til dette bruket er den ihvertfall suveren.

 IMG_4412

5

Vaskepulver

Litt luksus skal man ha når man tilbringer flere uker fra sivilisasjonen, selv når man går alene. Når klærne et tilgriset og lukter svette fra ende til annen, er minipakkene med Biotex håndvask fine å ha. Med disse kan man unne seg nyvasket også på teltturene.

IMG_4384

6

Pocetbok

Jeg pakker alltid med meg noen få ting jeg egentlig ikke trenger, men som likevel gir stor gevinst i form av glede og komfort. Pocetboken er en av disse tingene. Spesielt når jeg går alene er det alltid godt å ha noe og underholde seg selv med på lengre kvelder og hviledager. Når jeg er ferdig med boken legger jeg den igjen på en hytte der noen andre kan ha glede av boka.

IMG_4399

7

Dagbok

Den klassiske dagboken bør få lov til å få sin plass også i tursekken. Under mine turer har jeg vert veldig glad i denne lille boken som er blitt min beste venn når jeg har vært milevis borte fra all sosial kontakt. Boken er dessuten en yppelig måte å forevige de viktigste øyeblikkene og følelsene. Takk til min gode venninne Elisabeth som donerte denne søte boken før jeg bega meg ut på Norland på langs:)

IMG_4419

8

Jordskrue til hunden

Har man hund er en slik jordskrue veldig kjekk å ha med på tur. Da kan man feste hunden hvor som helst, og slipper å være avhengig av å ha trær i nærheten. Veldig kjekt når man ligger i telt og vil være sikker på at hunden fortsatt er utenfor når man våker :)

IMG_4444

9

Signalpenn

Hvis uhellet først er ute er det greit å ha en signalpenn liggende i sekken. Med denne kan du signalisere hjelp hvis du ikke har tilgang på andre kommunikasjonsmidler, eller du kan vise letemannskapene hvor du befinner deg. Jeg har alltid min liggende i sekken, både på mindre og lengre turer. Heldigvis har jeg ikke hatt bruk for den, men det er en trygghet i seg selv å vite at jeg har en slik.

IMG_4393

10

Hothands

De ulike varmeposene fra Hothands er snedige greier, og ikke så alt for dum for oss mot sterkt missliker å fryse. De er laget til ulike type kroppsdeler og er veldig kjekt å ha tilgjengelig i sekken når kulden blir for ille.

IMG_4424

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den februar 16, 2015 av i Artikler med stikkord .
