FRILUFTSLYKKE

Lykken finnes på fjellet

«Helårssoveren» – mars

Når jeg meldte meg på «Helårssoveren» var ett av målene å sove ute i snøhule, det er noe jeg aldri har gjort tidligere. Som sagt så gjort, og snakk om en vellykket tur!
For tredje gang i år tar jeg turen til Sulitjelma for å sove ute. Her er vinteren kommet mye lengre enn sørpen vi finner i Bodø. I Sulitjelma ligger det høye skavler med nysnø og opp til 2- 3 meter dyp snø, perfekte forhold for å lage snøhule.

Vi drar tre venner opp til Sulitjelma sent fredags kveld. Første natt blir tilbringt på hytta før vi lørdags formedag tar turen inn mot Annaskavelen.  Været er nydelig, knallblå himmel med varm sol som lager fregner i ansiktet. Av erfaring fra forrige #nattinaturen finner jeg ut at jeg denne gangen satser på pulk i stedet for tung sekk, og for en opplevelse å gå med pulk! Første gang jeg tester ut dette også, og heretter blir det definitivt pulk fremfor sekk på vinterturer. Godt er det at jeg får forbedret mine vintererfaringer ihvertfall, de har jeg ikke mange av fra før av.

IMG_4866

IMG_4897

For å finne en god nok plass å lage hulen tester vi dybden på snøen med en søkestang før vi begynner med gravingen. Vi hadde flaks, første test viser at skavlen er minst 3 meter dyp og snøen har perfekt konsistens. Det tar tid å bygge hulen perfekt så vi bruker flere timer før vi sier oss fornøyd, og inkluderer pølsegrilling i det tidlige påskeværet. Vi bestemmer oss å lage en stor og behagelig hule med lang inngang, og ett «rom» til hver side. For å beskytte oss mot kulde og vinn lager vi sovebenkene ca. en halv meter høyere over bakken enn benken.

Med reinskinn, liggunderlag og dunsovepose blir det en varm og god natt inne i hula. Snøhula holder forbausende godt på varmen, her kan vi nesten sitte i undertøye uten å fryse. Løpet av natta blåser det opp til kraftig vinn og snøstorm, så på tilbaketuren får vi testet både utstyr og vinternavigasjonen først. Alt i alt en helt fantastisk tur med nye opplevelser i fleng. Hadde det ikke vært for at det tar så lang tid å grave en god snøhule skulle jeg gjort dette oftere.

 

1-2-3 fremgangsmåte for å lage den perfekte snøhulen

1. Bruk tid for å finne en egnet egnet plass
Unngå skavler med høye heng og tenk på skredfaren. Det mest gunstige er å finne en skavl eller bakke som er dyp, men ikke for høy. For å undersøke dybden på snøen er det lurt å bruke en skistav eller søkestang, da vet du på forhånd at snøen er dyp nok før du begynner å grave.

2. Bruk lang tid på inngangen

Lang inngang er viktig for å få en varm og behagelig opplevelse. Grav derfor en inngang på 2- 3 meter som er akkurat stor nok til at man kan krype gjennom. Åpningen bør ikke være større enn nødvendig for å unngå at unødvendig vind og kulde kommer inn i snøhulen. Ta vare på snøblokkene du graver ut, disse er fin å tette inngangen med til senere.

3. Lag gode sovebenker

Når inngangen er ferdiggravd er det lurt å lage en eller to «rom» til siden. Benkene bør være så stor at du fint kan ligge utstrakt uten at soveposen kommer borti veggene. Grav benkene litt høyere enn selve inngangen slik at du får omtrent 1/2 meter opp fra bakken. På denne måten hindrer du kuldetrekk. Til slutt går du over taket og veggene med spade slik at overflaten blir jevn, da unngår du at taket begynner å dryppe løpet av natta.

IMG_4931

IMG_4998

IMG_5001

11049251_788017177914846_980247047_n

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den mars 30, 2015 av i Helårssoveren, Mine turer med stikkord , , .
